„Każdej odpowiedzi szuka się najpierw w sobie”

Shel Silverstein

PYTANIA I ODPOWIEDZI

Co się dzieje, gdy pada deszcz?

Gdy pada deszcz, ubieramy się w nieprzemakalne ubrania i zaczynamy świetną zabawę. Możemy posłuchać szumu kropli uderzających o liście, możemy popluskać się w kałużach, potaplać w błocie. Przyjemność sprawia nam również ukrycie się w namiocie i snucie opowieści.

Czy dzieci cały czas spędzają w lesie?

Takie jest założenie. Jednak przy trzaskającym mrozie lub wyjątkowo silnych ulewach chronimy się w siedzibie Fundacji, w Ośrodku Edukacji-Przyrodniczej „Dziewicza Góra” lub szukamy innych aktywności.

Co się dzieje w trakcie burzy?
W trakcie burzy dzieci zabierane są jak najszybciej w bezpieczne miejsce.
Czy dzieci w lesie nie są bardziej narażone na kleszcze?

To zależy, niektóre dzieci mogą być bardziej narażone, niektóre nie. Warto wiedzieć, że zagrożenie kleszczem w ogródku przy domu, na spacerze w parku czy na łące jest podobne jak w lesie. Osobiście znamy osobę, która złapała kleszcza na trawniku w centrum Poznania.

W okresie wzmożonego występowania kleszczy, tj. wczesną wiosną i jesienią rodzice i wychowawcy są podwójnie czujni. Podstawą profilaktyki jest opryskiwanie skóry preparatami odstraszającymi kleszcze, jak i codzienny wieczorny rytuał sprawdzania na obecność kleszcza przez rodziców w domu. Jak najszybsze usunięcie kleszcza. Świadomość ugryzienia, jeżeli takowe miało miejsce.

Czy zimą dzieciom nie jest zimno?
Dokładamy wszelkich starań, by dzieciom było ciepło. Pomagają w tym odpowiednia odzież, ubranie na cebulkę, zjeżdżanie na sankach, zabawy ruchowe i rozpalanie ogniska.
Leśna szkoła - czy to znaczy, że dzieci spędzają cały czas siedząc na drzewach?
Nie, dzieci mogą się wspinać, jeśli tylko sobie tego życzą, ale spędzają większość czasu w lesie wśród drzew. W te cudne i beztroskie chwile na łonie natury wpleciona jest realizacja podstawy programowej MEN.
W jakim wieku można rozpocząć przygodę z leśną szkołą?
W Feelharmonii od pierwszej klasy. Na początku możliwe jest towarzystwo rodziców tak, aby proces adaptacji przebiegał łagodnie.
Co z brudnymi po takiej zabawie rękoma?
O, to się zdarza często, ale mamy dostęp do wody w kanistrach i bieżącej wody w toaletach. Także przed posiłkiem dzieci mają możliwość umycia rąk mydłem 🙂
A kiedy muszą iść na stronę?

Zarówno w siedzibie Fundacji, jak i w Ośrodku Edukacji Przyrodniczo-Leśnej „Dziewicza Góra” mamy do dyspozycji toalety. Jednak idea szkoły leśnej uczy dzieci załatwiania potrzeb w poszanowaniu natury. W razie potrzeby na wyprawie poradzą sobie doskonale, a przy tym nie pozostawią po sobie śladów.

A co, kiedy wydarzy się jakiś wypadek?

Wszyscy opiekunowie odbyli kurs udzielania pierwszej pomocy. Opiekun wychodzący z dziećmi do lasu zawsze posiada przy sobie apteczkę. W razie drobnego skaleczenia, zadrapania ma możliwość opatrzyć ranę w warunkach polowych.

W przypadku poważniejszych kontuzji natychmiast powiadamiani są rodzice, a dziecko przewiezione zostaje do najbliższego punktu medycznego.

Co dzieje się, kiedy dziecko nie chce się uczyć?

Dzieci, które swój start w edukacji mają w naszej szkole naturalnie i z wielką łatwością wchodzą w edukację demokratyczną. Mają autentyczną ciekawość świata i zachowaną potrzebę rozwoju.
Dzieci, które wcześniej były w jakiejś placówce często potrzebują tzw. odszkolnienia.
Czasu, w którym odbudowują swoje poczucie własnej wartości, poczucie sprawczości. Po tym okresie wraca im ciekawość świata i nauka zaczyna być czymś, co wydarza się w radości, w zabawie.
Rolą naszych opiekunów i animatorów jest w taki sposób przygotować zajęcia z podstawy programowej, by dzieci czerpały przyjemność przy jej poznawaniu.

Co jeśli dziecko nie zda egzaminów końcowych?

Nie było dotychczas takiej sytuacji. Zarówno u podopiecznych fundacji, jak i w szkole podstawowej, z którą współpracujemy.
Jesteśmy tak pewni metod, które promujemy, że każdy rodzic dostaje na piśmie gwarancję otrzymania przez dziecko promocji do następnej klasy lub zwrot czesnego za cały rok szkolny.

Czy dziecko po szkole demokratycznej nie zostanie dzikusem, który robi, co mu się żywnie podoba, nieszanującym autorytetów?

W fundacji dzieci traktowane są z poszanowaniem ich uczuć, akceptacją ich granic. Ważne jest dla nas budowanie relacji i równość. Nie ma przymusu, jest za to zaufanie. Dzieci uczą się tego samego, naśladując nas dorosłych. Dzięki takiemu podejściu dzieci uczą się samodzielnie myśleć, samodzielnie analizować, wyrażać swoje zdanie i bronić, go. Uczą się asertywności. Uważamy, że to jedna z największych wartości, którą możemy im ofiarować przed startem w dorosłe życie.

Co po zakończeniu szkoły? Czy dzieci odnajdą się w tradycyjnym systemie edukacji?
Dzieci po szkole demokratycznej bardzo dobrze potrafią organizować sobie czas i zarządzać samym sobą.
Po zakończeniu edukacji na etapie szkoły podstawowej mogą iść do szkoły państwowej, mogą też wybrać kontynuację edukacji domowej w szkole średniej. Na terenie województwa wielkopolskiego jest kilka takich szkół.
Skip to content